woensdag 13 mei 2015

Moederdag

Moederdag, eurovisie-songfestival, koningsdag.
Deze tradities krijgen steeds meer aandacht.
Voor diegenen die aandacht geven versterkt het de binding met degene waarop de schijnwerpers zijn gericht. Aanvullend is de onderlinge versterkende band van jubelaars en aandachtschenkers..
Op koningsdag voelt de ware republikein zich eenzaam en verlaten.

Mijn moeder is al 34 jaar dood. Ik leef inmiddels langer moederloos dan dat ik haar in het zonnetje kan zetten, hetgeen voor al mijn broers en mijn zus onder mij ook geldt. We komen elkaar al jaren niet meer tegen in het ouderlijk huis.
Zie er maar mee rond te komen met een moeder als herinnering.
Daarom staat de dode Moeder op de literaire planken van van Dis, van 't Hart en Grunberg.

Het kan geen jaloezie heten, eerder weemoed  als ik mijn twee zonen op 10 mei jl. Riny zie omarmen.
Ze doen dat wekelijks maar bij deze gelegenheid expliciet. Hun moeder!
De jongens hadden haar uitgenodigd voor een etentje en ze mocht iemand meenemen, hadden ze erbij gezegd.
Ik was de gelukkige en kan zodoende verslag doen van die avond.
Vooraf aan het geweldige diner bij Zarzo - een aanrader voor gastronomen en liefhebbers van als schilderstukken opgemaakte borden - een rondleiding door een vriend-brouwmeester en een proeverij in het binnenkort te openen Eindhovense bierhuis '100 Watt' .
De moeder genoot van het genieten van haar mannen.
Zelf nam ze een droge witte wijn.

Over al datgene waar ze trots op zijn passeerde de revue. Het is dubbel genieten als je het kunt delen.
Meer hoef ik hier niet kwijt.

Intussen.
Nederlands' moeder Trijntje O. toont aan Europa als een hartverwarmend zoogdier haar vrouwelijkheid en probeert oogstrelend de aandacht voor haar lied af te leiden.

Voor alle moederlozen is Trijntje troost.

Geen opmerkingen: