Het Eindhovens Dagblad weidt er zaterdag 16 mei en drie pagina's groot artikel aan.
Dat artikel bracht me weer bij Marleen Felius.
De publicatie opent met een oude foto waarop acht achterzijdes van koeien zijn afgebeeld. Daarachter staat een zevental mensen, leden van een boerengezin.
Het beeld komt me bekend voor.
Begin jaren tachtig nam mijn schoonvader vanwege het bereiken van de pensioenleeftijd afscheid van diverse functies, die hij bekleedde bij boerenorganisaties, zoals het voorzitterschap van de N.C.B., de grote boerenorganisatie in Brabant en een bestuursfunctie van een slachterij in Boxtel.
Het was geloof bij het afscheid van de laatst genoemde functie dat hij een tekening kreeg met wat hij noemde een stel koeienkonten.
Hij had het zo lelijk gevonden, dat hij het in de trein had achtergelaten. Een attente conducteur was hem met de tekening achterna gehold.
Hij had zich vooral geërgerd aan de uitbeelding van de boerenfamilie. Het leek wel een achterlijk stelletje. "Zo zien ze in het Westen de boeren in Brabant", foeterde hij.
Het zal wel mijn dwarsigheid zijn geweest, dat ik zei het toch een aardige tekening te vinden.
We kregen het mee, maar hebben het nooit opgehangen.
Waar is het gebleven?
We hebben verschillende plekken met wat genoemd wordt On Stock, schilderijen waarvoor je geen plek kunt of wil vinden. Allereerst is dat op de schilderkamer van Riny. De muren hangen daar vol met haar werk, maar meer nog staat er in rijen op de grond geplaatst.
Dan zijn er nog enkele plekken tussen kast en muur.
Die plekken zocht ik af en jawel daar waren de koeienkonten.
In een kleinere formatie dan op de E.D. foto en het gezin torent hier hoger.
Het is gesigneerd met 'Marleen Felius 1975'.
Ik Google haar.
Ze heeft zich ontwikkeld niet alleen tot onze nationale koeienschilder, ze is in 2016 gepromoveerd aan de Universiteit van Utrecht op een studie naar de noodzaak van diversiteit bij runderen. Van haar hand verscheen ook een zeer uitgebreide "Cattle Breeds, an encyclopedia".
Ze studeerde van 1965 tot'70 aan de opleiding Beeldende Kunst in Rotterdam.
De tekening, die ik mijn schoonvader indachtig 'Zes koeienkonten met boerengezin" noem behoort tot Felius vroege werk.
Dat was vóór de uitbraak van de varkenspest (1997), vóór de Mond en Klauwzeeruitbraak in 2001 en de Q-koorts in 2007 en de corona-pandemie, die, eveneens in Brabant leidt tot een besmetting van mens op dier, te weten de nerts.
Wat heeft het gezin van het keuterboertje dat Felius portretteerde allemaal gemist!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten