donderdag 9 augustus 2012

Sportbraak

Het verzadigingspunt is bijna bereikt, ik ben klaar met tv-sport. Na dagenlang door Franrijk koersen, verdoe ik nu mijn tijd voor de buis om maar niets te missen van de O.S.
Geen sport is me te mal, van kruisboogschieten tot plankzeilen en dat niet alleen omdat 'onze jongens' daarin goed zijn, ik zie even lief chineesjes op de mat of met een pingpongballetje.
En dan daarbij en -na het beschouwen zien en horen.
Zo vaak Mart Smeets in mijn huiskamer, daar moet je toch genoeg van krijgen...

Ik kom tot niets.
De tuin ligt er onverzorgd bij, de beesten raken verwaarloosd, de telefoon laat ik rinkelen.
Het ergste is dat ik nergens anders aandacht voor heb dan voor sport.
In de Volkskrant sla ik Syriƫ over, lees vluchtig hoe Frank Kalshoven, directeur van De Argumentenfabriek het stoppen van medicijnverstekking aan Pompepatiƫnten recht argumenteert.

Terzijde, niet lezen als er sporten op de t.v. is.
Frank K. rafelt de kwestie in vier te beoordelen criteria uiteen: noodzaak, effectiviteit, kosteneffectiviteit en uitvoerbaarheid. Zo doe je dat als je bij een argumentenfabriek werkt. De crux zit natuurlijk bij criterium 2 en eigenlijk bij 3: de kosteneffectiviteit. Aan de kwesties wat het betekent dat dit een criterium is voor de beoordeling van zorg en wat dat betekent voor de humaniteit en solidariteit, wordt voorbij gegaan, evenals aan de marktwerking van de gezondheidszorg.
F.K 's artikel is desondanks beter te pruimen dan de jubelkreet van Marcel van Dam enige dagen daarvoor in dezelfde krant, dat nu eindelijk de waarde van een mens in cijfers kan worden uitgedrukt
.

Ik spel de dagelijkse sportkatern, zie Epke in de meest rare houdingen boven de rekstok hangen, lees de statistieken, de records, de diskwalificaties en het terugdraaien ervan. Ik lees de commentaren op de commentaren, grinnik bij het smeetsbashen...ja inderdaad wat een zelfingenomen eikel...vanavond weer kijken...

Waarover anders bloggen dan over sport op t.v.?
Over dat die onderhand mijn neus uitkomt.
Geef het volk brood en spelen en smeets en ze houden zich koest.
Binnenkort atletiek in Aleppo.

Geen opmerkingen: