donderdag 17 maart 2016

Lyrische potentie

Op woensdag volg ik de HOVO-cursus  'Kunst na '4;, Laatmoderne kunst in Europa en Amerika van 1945 tot 1975'. Ko van Dun is de docent. Zijn werkvorm is de collegevorm, frontaal vuurt hij zijn mooi gebeitelde zinnen zonder hapering op de groep af.
Hij projecteert zijn keuze aan schilderkunst en begeleidt die met volzinnen als: "Juist ook door het ontbreken van het grote gebaar en het kalm naast elkaar leven in de autonome beeldruimte wordt de lyrisch-vervoerende potentie van zuiver verf en kleur op een intense manier voelbaar."
De tekst zou zo uit de kunsttijdschriften als Palet of Beeldende Kunst kunnen worden geciteerd. Ik heb die taal altijd aanstellerig gevonden.
Uit de mond van Ko klinkt het vanzelfsprekend, als de enige manier om de beelden te vangen.

En welk schilderij begeidde boven aangehaalde tekst?
Ik zoek het op in de prachtige syllabi, die de cursusleider ons voorafgaande aan de cursus heeft toegestuurd.

Het is 'Voyage' van Philip Guston uit 1956.Het hangt in de Art Galley in Buffalo. Ko verwijst naar verwante action painers en color field painters.
Zoek het schilderij eens op en vergelijk het met onderstaand beeld


Dit is toch lyrisch vervoerende potentie van zuiver verf en kleur.

Wie de maker hiervan is?
Het is Riny.

Ze moet weer achter de ezel.

Geen opmerkingen: