woensdag 23 november 2016

Cursist

Vanavond is het de vierde avond van de cursus Lightroom 6.

De gewoonte om tenminste één cursus per jaar te volgen is opgebouwd in mijn zesjarig lidmaatschap van de programmaraad van de HOVO Brabant.
Het volgen van een cursus werd gestimuleerd om zo een beeld te vormen van (oudere) cursisten en het niveau van het HOVO aanbod
Bijvangst blijkt nu een vorm van verslaving te zijn, het willen volgen van een cursus, het opdoen van nieuwe inzichten. In de HOVO brochure vond ik voor dit najaar niets van mijn gading en ging ik op zoek bij andere aanbieders,

Op een feestje waar het gesprek op fotografie kwam te liggen stak een van de feestgangers de loftrompet over, wat zij noemde het fotobewerkingsprogramma, Lightroom.
Het had me niets gezegd, ik kende slechts  Photoshop - vooral van naam - en het eenvoudige programma van Photo Gallery, waarin ik mijn afbeeldingen doorgaans bewerk..
Op de site van de Eindhovens Fotoclub stond dat er op korte termijn een cursus Lightroom 6 zou worden gestart voor beginners. Een schot in de roos! Het volgende feestje zou ik mee kunnen praten over de zegeningen van Lightroom!

Ik heb er inmiddels drie avonden opzitten.
Wat ik inmiddels weet:
1. 'Beginners' is een diffuus begrip. We zijn met zijn vieren. Ik ben niet alleen de oudste, maar ook de enige amateur.
2. Lightroom is een workflow met zeven modules. Eén ervan is 'Ontwikkelen', een fotobewerkingsprogramma, dat alleen al is zo oneindig uitgebreid dat je er wel tien cursussen voor nodig hebt om het te doorgronden.
3. In de aankondiging van de cursus stond, dat je een proefversie van het programma kon downloaden. Die is, kwam ik snel achter, slechts een maand geldig. De cursus heeft een looptijd van drie maanden.
4. Op het programma kun je een maandelijks te betalen abonnement nemen of het kopen. Voor dat laatste koos ik, betaalde 200 euro en kwam erachter dat het niet op mijn stand-alone Windowscomputer loopt omdat die nog een 32 bits processor heeft,  Een 64 is vereist, las ik nadien in de kleine lettertjes van de aanbieding. Hij loopt wel op de (mobiele) Apple Pro.

Wat ik al lang weet:
1. Om effectief onderwijs te geven is kennis van het vak én van didaktiek nodig. Is van die tweezijdigheid geen sprake, dan is de sessie onbegrijpelijk of nietszeggend.

Mij wacht vanavond, vrees ik, wederom een bijeenkomst vol vaardigheden, die ik nog net begrijp, maar me thuis, als ik aan de vele huiswerkopdrachten wil gaan werken, onbegrijpelijk voorkomen.
De knopjes werken niet, de beelden verdwijnen onvindbaar, de computer loopt vast.

Nostalgisch denk ik terug aan HOVO, waar het vooral om kennis en inzicht draaide, waar we als gelijkgestemden reflecteerden op de stof bij de koffieautomaat.
Daar voelde ik me jong en energiek.
Vanavond, wanneer onder meewarige blikken mijn excuses voor het niet voldoen van de huiswerkopdrachten gelaten aanhoord zullen worden, zal ik me oud voelen, stokoud, iemand die de tijd niet meer kan bijbenen.

Maar bij een volgend feestje kan ik meewauwelen over Lightroom 6.

Geen opmerkingen: