zondag 19 september 2021

Alma Mahler MU 1

De windbruid - zie mijn vorige blog - verkocht Kokoschka in 1914. 
Van het geld kocht hij een paard en nam vrijwillig dienst  als dragonder bij het 15 e regiment. 
Deze daad nam een radeloze O.K. na een heftige ruzie met Alma Mahler (1879 - 1964).

Hun turbulente relatie, die duurde van 1912 tot aan het uitbreken van de Eerste Wereld Oorlog, inspireerde  romanciers als Hidde Berger met haar roman 'De waanzinnige liefde van Alma Mahler en Oskar Kokoschka' 2012 en Susan Dodd  met 'Schemertaal' 2001.
 
De laatste heeft de verwerking bij O.K. als thema. Als O.K. zwaar gewond terugkeert uit de oorlog  verneemt hij dat in dezelfde maand in 1915 dat hij gewond raakte, Alma getrouwd is met een vroegere geliefde de architect Walter Gropius.


Alma Mahler heeft naast de zeer vele kleine vier grote relaties gekend: Mahler, Kokoschka, Walter Gropius en Franz Werfel. Met O.K. is ze niet getrouwd geweest, ondanks zijn vele aandringen. Ze had in die tijd een miskraam.

Om haar leven te begrijpen kan de lezer zich wenden tot twee autobiografische uitgaves in Privé Domein reeks: 'Mijn leven'  nr. 161 en  'Het is een vloek een meisje te zijn'  nr: 238.
In Mijn leven schildert ze O.K. als een maniakaal jaloerse minnaar, haar rol is die van een belaagd slachtoffer.
Om haar vollediger in beeld te krijgen kun je beter de kritische biografie van Oliver Hilmes 'Alma Mahler-Werfel.' raadplegen. 
De illustraties in deze blog gebruikt komen uit dit werk.

Alma was een getalenteerde vrouw. Ze componeerde en speelde piano.


De verwerking van hun traumatisch einde voltrok zich op een pikante wijze. 
O.K. liet door de Münchense poppenmaakster Hermine Moos een Alma pop maken. 
Daarvan maakte hij o.a. in 1922 'Schilder met pop' 
Ik vond een foto uit 1919 van de pop in de mooie overzichtscatalogus 'Oskar Kokoschka Mensen en Beesten' uitgegeven bij de expositie in Booijmans Van Beuningen in ' 2013/'14 .


De pop zou in de zomer van 1930 na een champagne-feest onthoofd zijn en aan de vuilnisman zijn meegegeven. Was O.K. daarmee eindelijk bevrijd?

Ik ben op zoek naar de betekenis van de muze op de kunstenaar.
Een muze zet de kunstenaar aan om te scheppen, te creëren.
O.K. schreef honderden liefdesbrieven, maakte waaiers met de beeltenis van Alma, creëerde mooie portretten, verwerkte zijn liefde erin en ook het verdriet van hun ongeboren kind.
Het was hun lot elkaar te inspireren in de turbulente vooroorlogse tijd. Kort hevig dodelijk.

Er resten me nog vele vragen over de muze en de kunstenaar. Zoals welke modaliteiten in relatie zijn te onderscheiden, zijn er ook platonische muzen, zijn er ook vrouwelijke kunstenaars met een muze, wat is de actieve bijdrage van een muze?
Alma Mahler stuurt haar laatste geliefde Franz Werfel regelmatig naar zijn schrijfhok!

En wat houdt de muze eraan over?
Alma Mahler sterft in New York. 


  Bovenstaande foto van haar werkkamer laat zien dat het geen windeieren zijn. 

 

Geen opmerkingen: