Ze had er niet van kunnen slapen, terwijl ze zo moe was dat het goed zou zijn als ze voor een nacht de slaap van sneeuwwitje zou nemen.
De boze stiefmoeder had haar de appel van het nieuws voorgehouden.
De appel was geïnjecteerd met 'nieuwsmarketing' een gevaarlijk gif, omdat het sluimerende behoeften lijkt te verzadigen. Ze had gekeken naar een extra nieuwsbulletin over 'Julian en Ruben', een al dagen voortslepend casus, waarin onmacht en ongeloof smeekten om uitlaat en afloop.
De appel en het gif hadden haar werk niet gedaan, ze was juist wakker gebleven, een brok in haar keel, ouderliefde als sprookje was in het casus J&R getransformeerd tot een gruwelijke nachtmerrie.
Was dit nieuws geweest vroeg ze zich de volgende dag met omrande ogen af.
Dat er die middag lichaampjes waren gevonden wist ze al, ze kijkt voortdurend op Nu.nl.
Het nachtelijke half uur durende nieuwsbulletin had daaraan niets nieuws toegevoegd, hooguit het gegeven dat de zalvende burgemeester contact had gehad met de moeder, die hij Iris noemde. Of het de lichaampjes van de kinderen waren, of en hoe de vader-zelfdoder ook moordenaar was geweest konden de achter de nieuwstafel tronende drie hoogwaardigheidsbekleders niet onthullen.
Maar nieuws was het, omdat het nieuws heette.
Een half uur lang.
En verder welterusten.
Alles wat gesuggereerd kon worden had een naam en gezicht gekregen ook al stond hier en daar een tent of hek in en op de weg.
Marketing is het aan de man brengen van spullen of ideeën. De truc daarbij is om behoefte aan die spullen of ideeën op te wekken. Licht de sluier een beetje op, laat het daarachter liggende goed zien. Wat je allemaal mist als je die sluier niet verder optilt.
De grootste behoefte is om erbij te horen.
De daaraan verwante is om onbehagen weg te werken.
De nieuwsmarketing had gewerkt. Iris zal voer zijn voor de op geld beluste uitgever, de op kijkcijfers jagende documentairemaker.
Ze had al eerder de drang gehad om iets te doen, zoeken naar de jongens bijvoorbeeld, een brief naar de moeder te schrijven, de tijd terug te draaien, Jeugdhulp te schofferen.
Het onbehagen zoekt een uitweg.
Vroeger zou ze gebeden hebben.
Ze wilde - ook zichzelf- helpen om het ondraaglijke draagbaar, begrijpelijker te maken.
Bij hulp is het zaak een midden te houden tussen betrokkenheid en distantie.
Nu ze zelf slachtoffer was geworden was zelfhulp geboden.
En ook daar geldt om het midden te houden.
Dat betekent prudentie bij de nieuwsgaring.
En omdat dat een illusie is resteert distantie tot de (nieuws)wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten