zaterdag 18 april 2020

Beperk bezoek

Bezoek zit er in deze C.C.tijd nauwelijks in, laat staan het onverwachte bezoek.

In de afgelopen week slechts één bezoek ontvangen, dat zich nadrukkelijk vooraf had aangekondigd, zodat de stoelen op het terras op anderhalve meter konden worden geplaatst.

Een jongere broer en zijn vrouw wilden ons zien of het ons echt zo goed afging als we telefonisch hadden gezegd.
Gespreksonderwerp: Wat er in ons leven veranderd was.

Zij zijn beiden (nog) werkzaam.
De veranderingen zijn voor hen vele malen groter dan voor ons.

Gespreksonderwerp. Hoe zij hun functies in het onderwijs invullen.
Hij is bezig met de laatste maanden voorafgaand aan zijn pensioen, maanden, die hij zich heel anders had voorgesteld.
Beiden zijn volledig digitaal gegaan, hoewel met een verschillende invulling.
Hij, werkzaam in het Middelbaar Onderwijs met enkele examenklassen, was verlost van de vervelende onderhandelingen  met collega's in den lande over de waarderingen van de examens, een loven en bieden, waarbij de docent voor eigen studenten significant hogere waarderingen voor ogen stond.

'En hoe verzorg je onderwijs?'
Voor haar, werkzaam als stagebegeleider op de Hogeschool voor Verpleegkunde, zijn deze tijden heel bijzonder.
De begeleiding gebeurt volledig digitaal, wat extra veel tijd vergt.
Mijn geringe ervaring in het op afstand vergaderen - zie mijn vorige blog - had me behalve de genoemde beperkingen toch ook geleerd, dat door de focus op de inhoud tijdwinst wordt geboekt.
Voor haar zijn digitale groepsbegeleidngen geen optie en zijn omgezet in individuele begeleidingen.
De voorbereidingen kosten haar nog meer tijd dan voorheen.

Hij gaf aan dat hij zijn klassikale lessen uitzond met de mogelijkheid tot interactie met de studenten.
Het gaat maar moeizaam. De aandacht van de leerlingen vast te houden blijkt vele malen moeilijker in de digitale omgeving.

De crisis noodzaakt ons om creatief te zijn en nieuwe mogelijkheden uit te proberen
Wat jarenlang nauwelijks lukte, zoals het inzetten van digitale mogelijkheden in het onderwijs raakt in een enorme versnelling.
Maar er is in de staande structuur nauwelijks kans om fundamentele toepassingen in te voeren.
Hij ervaart het dagelijks dat oude wijn in nieuwe zakken niet werkt

Als je werkt met digitale lessenpakketten dan zullen die van een net zo hoogwaardige kwaliteit moeten zijn als publieke en commerciële producties zoals documentaires, de betere You Tube instructiefilmpjes en interactieve spelen..Ook zal er aandacht moeten zijn voor samenwerking in kleine leergroepen.

Heeft Corona ons duidelijk gemaakt, dat we de krachten moeten bundelen bijvoorbeeld door op nationaal niveau lessenpakketten te maken?
Over die vraag hebben we het ook gehad.
Wat een bezoek teweeg kan brengen!.

Voor mij is Beperk-bezoek minstens even schadelijk dan Houd-afstand.
 

Geen opmerkingen: