Om het moment dat Nederland mocht afschalen, het versoepelen van de Corona-maatregelen kon beginnen, werden de protocollen voor het zwarte scenario gepresenteerd.
Als er meer patiënten de IC worden ingereden dan er bedden beschikbaar zijn, dan moeten er keuzen worden gemaakt.
Daarbij gelden aldus wetenschappers - ondermeer ethici en gezondheidswetenschappers - een viertal criteria.
Eén van die criteria is jong voor oud.
Oud zijn zij, die ouder dan 70 zijn, aldus het goddelijk tribunaal.
Het kabinet is vooralsnog tegen deze leeftijdsdiscriminatie.
Boze tongen beweren dat ouderen een te belangrijk electoraat vormen.
Dit protocol zou weleens toegepast moeten worden bij een tweede golf, straks in het snotterseizoen.
Kan dit criterium botsen met een ander criterium, dat van de overlevingskansen?
Is het denkbaar dat er gekozen moet worden tussen een vitale oudere en een qua gezondheid zeer ongezonde twintiger?
Op het jongstleden buurtetentje hield ik , nadat de Derksen-Akwasi confrontatie van alle kanten was belicht. deze kwestie de tafelgenoten voor.
De overbuurman zei zijn plaats af te willen staan voor zijn kleinkind.
Mijn buurman vroeg hem of hij dat ook zou doen voor zijn kleinkind - als hij die zou hebben - Overbuurman aarzelde, want hij voelde de bui al hangen. Straks zou hij voor willekeurig welke jongere zijn IC bed uit moeten.
De mens die god naar de kroon steekt wil als het over leven en dood gaat goed voorbereid zijn.
Hij weet dat geval per geval bekijken tijd kost, die er dan niet is.
Het liefst wil de god-technocraat een computerprogramma die op basis van algoritme op de criteria een onbetwiste uitspraak uitspuwt.
Het drama van Schindlers keuze wil hij zo omzeilen. De commissie en de computer hebben de verantwoordelijkheid genomen tussen rechts- of linksom.
Bij de donorregistratie kan gekozen worden om wel of niet organen te doneren.
Veel ouderen dragen een bericht, een wilsbeschikking om niet te worden gereanimeerd.
Waarom heeft de moderne god er niet voor gekozen om ouderen om een individuele uitspraak te laten doen, de wilsbeschikking uit te breiden naar een wel of niet IC behandeling?
Mijn advies aan god is om de verantwoordelijkheid over leven en dood te delen met de mens in plaats van met een programma.
De meeste mensen deugen.
Bij het duivels dilemma, ga ik graag en vrijwillig opzij voor een jongere.
Zelfs al zou de god weten dat ik een kleine kans van overleven zou hebben.
En ik hoop van harte dat mijn plaatsvervanger het er goed vanaf brengt en een verder goed leven zal mogen hebben.
So I did.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten