donderdag 1 juli 2021

Zijn en tijd F.V. 1*

Vanaf mijn eerste lessen filosofie - eerste jaar pedagogiek in 1968 - leerde ik dat ik moeite zou hebben met teksten met betrekking tot de metafysica, de leer van het wezen van de werkelijkheid - en de ontologie - de leer van het wezen van het zijn - .

En zonder er nog een letter van te hebben gelezen wist ik dat ik nooit in mijn gehele, ganse leven  'Sein und Zeit' van Martin Heidegger tot me zou nemen.
Tot me nemen in de figuurlijke betekenis, want in letterlijke zin heb ik het na lang dralen in een vertaling - Zijn en Tijd uit de plaatselijke kringloopwinkel meegenomen.


Ik raakte gefascineerd door het gegeven dat iemand uit ons dorp, dat met dank aan de voormalige lokale sigarenindustrie nog steeds niet het landelijk gemiddelde I.Q. weet te bereiken, deze ondoorgrondelijke pil op zijn minst in het bezit en wellicht (ten dele) gelezen heeft.
Van enig lezen vind ik binnenzijds geen spoor. 
Op de kaft is een kloek spoor van een koffiedrinker waar te nemen.
Had de lezer na enkele zinnen al behoefte aan een bakkie opwekkende troost?
Had hij de inhoudsopgave bekeken met Hoofdstuk 1 Noodzaak, structuur en voorrang van de zijnsvraag, uitgewerkt in vier paragrafen:
1 De noodzaak van een nadrukkelijke herhaling van de vraag naar het zijn.
2. De formele structuur van de vraag naar het zijn.
3. De ontologische voorrang van de zijnsvraag.
4  De ontische voorrang van de zijnsvraag. 

Het boek verscheen nog geen honderd jaar geleden, in 1927 en werd vertaald door Mark Wilschut in 1998, uitgave van Sun, 559 bladzijdes.

Heidegger dweepte met Hitler en zijn nationaal socialisme, volgde in 1928 Husserl op als hoogleraar in Freiburg en had geruime tijd een relatie met de studente Hannah Arendt. Met deze kennis ben je nog geen filosoof. 
Het is geschiedenis van de filosofie.

Ik zet het boek in de kast,
Daar staat het tussen vele "nog eens te lezen" banden.
Zou er toch ooit een tijd komen, een tijd en Zijn en Tijd?

Zo dadelijk ga ik verder in 'De geschiedenis van mijn seksualiteit' van Sofie Lakmaker. 
Zou zij in haar studie 'Sein und Zeit'  tot zich hebben genomen?

*} F.V. staat voor Filosofische Verkenningen

 



Geen opmerkingen: