woensdag 29 april 2015

Jeuk


Afgelopen zondag bezochten we een beeldententoonstelling in Bonus Hortus, de modeltuin van het voormalig hoveniersbedrijf, dat haar tuin voor drie zondagen op een rij beschikbaar stelt voor de expositie van werk van vijf Valkenswaardse beeldhouwsters, Annelies, Annette, Wilma, Loes en Femke.
Wij kennen Wilma. Zij had ons uitgenodigd.

Het regende. Het hield even op met regenen (zie foto boven: Riny onder bomen, waarin allerhande glassculptuurtjes tussen de bloesem hing. Paraplu ingeklapt) en het begon weer te regenen.


Het getoonde werk was met zorg gerangschikt, daar niet van, maar met  doorregende vellen papier langs Kracht, Houvast, Mystiek. Overgave, Rust, Verbinding en ga zo maar door te drentelen, valt het niet mee.
Ik moet even die doorregende vellen toelichten. 
Direct bij de ingang van exposities zijn beeldend kunstenaars gewoon om je als een soort routekaart een handleiding mee te geven met daarop nummers (de te volgen route) met daarachter de titel en de prijs.
Van alle kunstenaars zijn de beeldenden het meest onopgesmukt commercieel. 
Zo kost Communicatie 400 euro en vraagt Femke voor Balans 825 euro (incl. sokkel).  Kracht noch Overgave van Annette zijn niet te koop (rood stikkertje: n.t.k. of verkocht )


De roman 'Een deur in oktober' van Koos van Zomeren uit 1999 beschrijft het leven van anderhalve dag van de galeriehouder Walter. Het doorgaans saaie leven van W. verandert in een mallemolen van moord, seks en  geweld en eindigt in een hilarisch happy end. Ernst en humor wisselen elkaar voortdurend af.

Op pag 196 betreedt een zekere Paul de galerie en vraagt aan Walter of hij zijn werk wil exposeren. Hij heeft een beeldje  ('een complex van twee klonten modder, twee puntmutsen die elkaar overeind probeerden te houden') als voorbeeld van zijn werk bij zich.
Dan ontspint zich een gesprek.

'Het heeft een mooie titel,' zei Paul
'Ik houd niet van beeldjes met mooie titels,' zei Walter.
'Down to earth, back to heaven,' zei Paul'
'Daar heb je het al,' zei Walter.
'Ik zal het uitleggen,' zei Paul.
'Ik houd niet van beeldjes met een uitleg,' zei Walter.
'De eeuwige worsteling tussen goed en kwaad' zei Paul. 'Dag en nacht, zon en maan, licht en donker, het mannelijke en vrouwelijke, middelpuntzoekend en middelpuntvliedend-het zit hier allemaal in. Twee figuren die een eenheid vormen. Maar je kunt net zo goed zeggen: één figuur waarin twee krachten om voorrang strijden.'
'En Yin en Yang?' informeerde Walter. 'Dat vind ik altijd zo fascinerend.'

Zijn zwager, filosoof-schrijver, had Walter vaker voorgehouden dat hij schilderijen verkoopt omdat mensen niet van muren houden en dat beelden de ondraaglijk lege ruimte opvullen.

'Een deur in oktober', een onopgemerkt boek.
Maar lees het niet voorafgaande aan een galerie- of expositiebezoek.



Geen opmerkingen: